Корисні поради

Працевлаштування молоді – корисні поради

1. Причини безробіття молоді.

Стан ринку праці України впродовж останніх років суттєво змінився.
І тому переважна більшість студентів та випускників ВНЗ мають проблем з працевлаштуванням.

Якщо ви не маєте роботи, то попробуйте проаналізувати і зрозуміти чому. Наведені причини повинні вам допомогти у цьому. Ліквідувавши причини ви позбудетеся і наслідків.

  1. Тому, що мають дуже аморфне поняття про ринок праці;
  2. Тому, що чекають, коли роботу знайдуть для них батьки, родичі або знайомі;
  3. Тому, що чекають поки їх будуть шукати, нікому не пропонуючи себе;
  4. Тому, що шукають не роботу, а посередника, який за „винагороду” допоможе їм з працевлаштуванням;
  5. Тому, що шукають роботу тільки у вузькому проміжку своєї спеціальності чи спеціалізації, не звертають уваги на споріднені області, де також можуть бути потрібні їх знання і вміння;
  6. Тому, що хочуть отримати роботу з високими заробітками і, водночас, з малими вимогами до кваліфікації претендента;
  7. Тому, що хочуть отримати роботу не більше, ніж за 100 метрів від свого дому;
  8. Тому, що не хочуть зрозуміти, що перша робота дає такий необхідний досвід і без першої сходинки не буває наступних;
  9. Тому, що не хочуть тверезо оцінити себе, адекватно співставити вимоги, вигоди і недоліки вакансії з своїми знаннями, здібностями, навичками і досвідом;

10. Тому, що при першій невдачі опускають руки і не йдуть вперто і наполегливо до поставленої мети;

11. Тому що не знають і лінуються проаналізувати свої нахили, досягнення, переваги і розвивати їх;

12. Тому, що не хочуть з’ясувати свої недоліки і позбутися їх;

13. Тому, що не вміють подати себе і не хочуть цьому вчитися;

14. Тому, що не хочуть повірити в себе і працювати над собою;

15. Тому, що не хочуть зробити ошатним і привабливим своє резюме, висвітлити в ньому саме ту інформацію, яка важлива для роботодавця;

16. Тому, що неправильно визначилися з вибором своєї спеціальності і отримали фах, який їм не подобається і не підходить психологічно;

17. Тому, що не відносилися належно до навчання і не отримали фахових знань та навичок необхідного рівня – здобули не освіту, а диплом;

18. Тому, що належно не використали можливості адаптації на виробництві під час проходження практики;

19. Тому, що беруться за пошуки роботи тільки після завершення навчання, а не заздалегідь;

20. Тому, що самі не знають, чого хочуть.

Резюме

Знайомство потенційного роботодавця з Вами починається задовго до особистої співбесіди. Як правило, перша зустріч з співробітником підрозділу набору персоналу – це ваше резюме: аркуш паперу формату А4, де вказана найважливіша інформація про вашу освіту, досвід роботи та навички, ваша адреса та контактні телефони. Саме від якості наповнення резюме залежить, чи запросять вас на співбесіду, чи ні.

Зразок резюме ви зможете знайти на цьому сайті. Там ви побачите, які пункти і у якій послідовності вам необхідно викласти. Резюме не можна писати поспіхом. Воно потребує глибокого аналізу всіх своїх здобутків. Особливо ретельно слід віднестися до написання пунктів „Досвід роботи” і „Навички”. Ці пункти завжди повинні бути заповненими!
Основний секрет успішного резюме полягає у тому, що воно повинно бути написане з метою отримання конкретної посади. Власне, підказку при складанні резюме можна знайти в самому тексті оголошення про вакансію, бо там, як правило, вказані вимоги до претендента на дану посаду. Ваше завдання – переконатися, що ви відповідаєте цим вимогам та відобразити це в своєму резюме.

Якщо у вас достатньо великий досвід (декілька місць праці, тренінги, курси, навчання в декількох вузах), то відберіть найнеобхіднішу інформацію, яка важлива для отримання посади.

Резюме потрібно складати мовою, яка вимагається роботодавцем. Якщо оголошення про вакансії написане іноземною мовою, то оформляти резюме теж бажано, крім української, і нею. У інших випадках – українською. Можливі випадки, коли керівник підприємства, який приймає рішення про ваш прийом на роботу, особливо коли це підприємство з іноземними інвестиціями, українською не володіє.

Використовуйте слова-маркери: «керував», «контролював», «розробляв», «комунікабельність», «робота в команді». Вони запам’ятаються менеджерові з набору персоналу та створять про вас враження, як про активну та досвідчену людину.

Перевірте грамотність та орфографію свого резюме.
При пошуках роботи завжди потрібно мати резюме в паперовому вигляді, оформленому на якісному білому папері, шрифт не менше 11 кегля. Найкращий об’єм – одна сторінка А4. Подавати резюме у жодному разі не можна у зім’ятому вигляді!

Якщо ви маєте якісну електронну фотографію, то можете розмістити у верхньому кутку листа. Не рекомендується використовувати кольорове зображення, якщо плануєте відсилати резюме факсом, або робити з нього ксерокопію. При копіюванні зображення часто спотворюється.
Головне правило написання резюме – чесність. Менеджер по роботі з персоналом, при телефонній розмові з Вами, чи на співбесіді, відразу визначить, наскільки інформація, викладена в резюме, відповідає дійсності. Якщо резюме написане абияк, то на співбесіду можна і не потрапити.

Правила до складання резюме

Сurriculum vitaeV) або резюме повинно містити такі пункти.

1. Ваше ім’я та прізвище, відсканована фотографія.

2. Адреса (з кодом населеного пункту), номери телефонів. Для студента, що проживає у Львові за тимчасовою адресою необхідно вказати як постійну (батьків), так і тимчасову (гуртожиток) адресу. Ваше резюме може знайти бажаного для Вас роботодавця і через певний час після закінчення університету.

3. Мета (одне або декілька слів): працевлаштування, отримання посади (вказати якої), тощо.

4. У пункті „Освіта" потрібно у зворотній хронології перерахувати всі навчальні заклади, які Ви закінчили чи навчаєтесь зараз (крім середньої школи), вказавши назви отриманих спеціальностей, кваліфікацій, рівень отриманих дипломів. Зі збільшенням часу минулого після закінчення навчального закладу, тим менше місця цей пункт має займати в резюме. Як правило, роботодавець читає тільки перші строчки цього пункту.

5. Досягнення: вказати рейтинг навчання, перемоги у конкурсах, наявність дипломів з відзнакою.

6. Нагороди: для студента це іменні стипендії, грамоти переможця олімпіад, тощо.

7. Публікації: наукові статті, доповіді на студентських конференціях, виконання проектів.

8. Досвід роботи. Викладається у зворотному хронологічному порядку (спочатку вказується останнє місце роботи). Вкажіть дати початку i закінчення роботи, назву підприємства, посаду, коротко описати функціональні (посадові) обов’язки, роботи які доводилось виконувати. Для студентів вказати місця проходження виробничої практики, теми самостійно виконаних дипломних та курсових робіт, волонтерську діяльність. Обов’язково використовуйте слова, які підтверджують вашу кваліфікацію та ділові якості, зокрема «керував», «контролював», «розробляв», тощо.

9. Навички: перш за все необхідно вказати навички, які важливі для отримання бажаної посади, конкретизувати знання своєї спеціальності, уміння користуватися комп’ютером, наявність посвідчення водія і з якого року. Цей пункт – один з найважливіших!

10. Мови: вказати назви та рівень володіння. Одна з мов обов’язково рідна.

11. Активність: вказується чим ще, крім навчання та роботи Ви займаєтеся, особливо якщо це у якійсь мірі допомагає підкреслити Ваші ділові якості, здатність до ініціатив та роботи в команді. Цей пункт може містити членство в професійних та громадських організаціях i т.п.

12. Особисті дані: дата народження, сімейний стан, особисті якості (перелік ділових якостей – 3-4 якості, найбільш вагомі для планованої посади).

13. Інтереси та захоплення слід згадувати лише в тому випадку, якщо вони пов'язані з бажаною роботою, або підкреслюють необхідні для неї якості.

14. Пункт "Рекомендації надаються на вимогу" використовуються лише у випадку наявності таких рекомендацій, або можливості їх отримати.

Резюме повинно бути написане грамотно, лаконічно, максимально конкретно, видрукуване на комп'ютері на хорошому білому папері. Попросіть когось, хто добре володіє мовою, якою написане резюме, перевірити грамотність його написання. Це особливо важливо при написанні резюме іноземною мовою.

Слово „Резюме” на початку не вказується! Якщо з якогось пункту немає інформації, то він вилучається.

Пам’ятайте, що резюме – це не автобіографія!

Вашого потенційного роботодавця цікавлять лише останні місця роботи або навчання. Якщо Ваш досвід роботи значний, то пункти „Освіта” та „Досвід роботи” бажано поміняти місцями.

Причини, за якими ви покидали роботу у резюме не вказуються, однак обов’язково готуються відповіді на запитання про зміну місця роботи для співбесіди з представником підрозділу персоналу.

Прізвища і телефони людей, які можуть дати Вам рекомендацію також підготуйте заздалегідь. З ними бажано попередньо погодити можливість отримання рекомендації.

Пам’ятайте, що резюме – це тільки перший крок процедури відбору.
Найкраще, коли воно написане під вимоги конкретної посади, яку Ви бажаєте отримати.

ЗРАЗОК РЕЗЮМЕ

ІМ’Я ПРІЗВИЩЕ

Зісканована фотографія

Адреса:

Постійна: __________________________________________________________(якщо тимчасової адреси немає, то слово “постійна” не вказується).

Тимчасова:

________________________________________________Тел. моб. _______________

для повідомлень _________

Мета:

Працевлаштування з попереднім стажуванням.

Освіта:

з_________

і дотепер

Досягнення:

Нагороди:

Публікації:

Вказати назву видання, рік, тираж, назву статті, кількість сторінок

Досвід роботи:

(У цьому пункті вказати місця праці, конкретизувати тематику виконаних робіт включаючи всі види практик, теми дипломних робіт, можливе вказування тем курсових проектів, якщо, на Вашу думку, вони важливі для потенційного роботодавця)

Навички:

(Висвітлити, що конкретно зможеш робити самостійно перш за все за спеціальністю, а також у інших областях, особливо звернути увагу на ті навички, які потрібні роботодавцю)

Мови:

Українська – рідна, російська – вільно, англійська – достатньо для вільного спілкування та роботи з літературою, німецька – початковий рівень.

Активність:

Особисті дані:

Інтереси:

Рекомендації:

Як готуватися до Співбесіди

Співбесіда – це невеличкий іспит, на якому перевіряються ваші фахові, ділові та психологічні якості, а також ваші здібності та потенціал. Він може проходити як під час телефонної розмови, так і при особистій зустрічі з представниками підрозділу персоналу.

До кожного іспиту потрібно готуватися і до співбесіди також. Перший етап підготовки до співбесіди – це написання резюме. У ньому потрібно висвітлити перш за все ту інформацію (знання, навички, ділові якості), яка важлива для потенційного роботодавця. Тому попередньо спробуйте з’ясувати напрямки діяльності підприємства, корпоративні правила, кваліфікаційні характеристики посади, яку ви хочете отримати. Дізнайтеся, чи існує на підприємстві розроблена аплікаційна форма. Якщо так, то її потрібно обов’язково заповнити і відправити за адресою підрозділу персоналу.
Інформацію про підприємство та особливості процедури набору персоналу можна отримати переглянувши веб-сторінку компанії (підприємства). Не полінуйтеся зробити це.

Дізнайтеся при прийняту форму одягу в компанії. Ніколи не варто виглядати білою вороною. Якщо усі одягнуті в джинси, а ви прийдете у смокінгу і навпаки – це буде некоректним.

Проаналізуйте свій досвід і заготуйте життєві приклади, які підтверджують Ваші знання та ділові якості, зокрема відповідальність, активність, здатність працювати в команді, організаційні здібності, тощо.
Перелік питань (принаймні частину з них), на які необхідно попередньо підготувати відповіді ви можете знайти у аплікаційних формах компаній. Ви їх зможете знайти в Інтернеті. Звертайте увагу не тільки на аплікаційну форму тієї компанії (підприємства) у якій ви хочете отримати роботу, але й на ряд інших. Це розширить ваш світогляд. В цілому процедура відбору часто дуже подібна.

Часто у міжнародних компаніях проводять тестування претендентів щодо рівня IQ та участь у командних іграх. Консультації з цього приводу ви можете отримати у відділі працевлаштування.

Добре психологічно настройтеся на проходження співбесіди. Бойовий дух стане вам у нагоді.

Ми щиро бажаємо вам успіху!